Teatr i film - praktyczna analiza dzieła i idei współczesnych

Udostępnij strone

Program*

Ramowy program studiów:*

Teatr jako spotkanie

  • Konwersatorium dotyczące sztuki teatru jako przestrzeni spotkania. Spotkanie jako relacja wzajemności.

Nauka i sztuka w kulturze

  • Cykl trzech wykładów dotyczących pogranicza sztuki i nauki: Nauka i sztuka – punkty styczne. Obraz nauki w społeczeństwie i kulturze. Nowe technologie w sztuce.

Biografia a ekran

  • Proces przygotowania i realizacji filmu fabularnego dotyczącego postaci i wydarzeń wziętych z życia. Praca na materii rzeczywistości bardziej lub mniej zakorzenionej w świadomości widza. ‚Study case” projektów  „Jesteś Bogiem” i „Broad Peak”.

Teatr – rytuał – kultury transowe – teatr wschodu

  • Afroamerykańskie kulty transowe (haitańskie vodou, brazylijskie candomblé). Czym różni się performans od widowiska (na przykładzie kultu duchów zmarłych Egun i kultu transowego candomblé)?

Znak teatralny

  • Odczytywanie i interpretacja. Analiza i interpretacja znaków teatralnych. Systematyka znaków teatralnych. Metody rozpoznawania oraz próby ich interpretacji na wybranych przykładach (fragmenty dramatów oraz realizacji telewizyjnych).

Kultura jako wehikuł polityki wewnętrznej i zagranicznej

  • Warsztat praktyczny dotyczący krótkoterminowych i długoterminowych projektów międzynarodowych. Warunki promocji Polski. Efektywność promocji na tle własnych możliwości organizacyjnych, technicznych i finansowych.

Język opowieści – bohater i struktura

  • Bohater a język opowieści. Dobór opowieści do bohatera lub historii. Jakim językiem opowiadać? Struktura opowieści. Punkty zwrotne, mutacja i selekcja materiału. Teatralizacja a fakt. Czy w literaturze faktu dopuszczalna jest teatralizacja? Punkty widzenia bohatera jako język dramaturgii opowieści.

Praktyka i teoria filmu dokumentalnego

  • Praca z kamerą. Praca dokumentalisty. Sztuka operatorska. Kompozycja obrazu.

Ukryty język symboli w sztuce

  • Analiza zagęszczeń treści, personifikacji, alegorii i metafor w przekazach subliminalnych malarstwa, filmu i architektury.

Sztuka fikcyjnego dokumentu

  • Specyfika fikcyjnego dokumentu (mockumentu) – strategia artystyczna czy świadomy język filmowy? Od przestrzeni fizycznej do efemerycznej (i odwrotnie) – film jako totalny projekt artystyczny, narzędzie, które łączy wszystkie możliwe dziedziny sztuki. Konceptualność fikcyjnego dokumentu / narzędzie manipulowania rzeczywistością: tworzenie „nowej” rzeczywistości, rekonstrukcja rzeczywistości, replikacja rzeczywistości, symulacja rzeczywistości, wreszcie krytyka lub negacja rzeczywistości.

Widzialność a wizualność

  • Słowo czy obraz? Złożone związki między dyskursem a figurą, czyli problem znaczenia i wartości teorii sztuki oraz jej relacji z materią działań artystycznych. Konflikt czy rodzaj konsiliencji? Widzialność a wizualność. Kultura wizualna i nowy sposób ujmowania świata obrazów. Od Erwina Panofsky’ego i Johna Bergera do Georgesa Didi-Hubermana i Nicolasa Mirzoeffa.

Alchemia natury i kultury

  • Antyczny teatr „pieśni kozła”, motywy satyra, fauna (koncepcja pół-zwierzęcej natury człowieka), krajobraz jako tło, sceneria i dodatkowy „aktor” akcji w teatrze i filmie ( od „Burzy” Szekspira do filmów katastroficznych – np. „Szczęki”), barokowy „teatr chmur” w grafice i architektura Gaudiego, „zielone ściany” itd. Koncepcja architektury jako „trzeciej skóry”, „zwierzęcość” aktora – od biomechaniki Meyerholda do „metody bez metody” treningu aktora-osobowości w teatrze Grotowskiego, Gardzienic.

Heurystyka. Praktyka myślenia

  • Praktyczne metody procesów myślenia i poszerzania umiejętności stricte twórczego myślenia i praktyki artystycznej. Podstawy warsztatu reżysera oraz dramaturga. Podstawowe techniki wyobraźni.

Muzyczne dramaturgie

  • Cykl wykładów poświęcony muzyce jako medium, pozwalającemu kierować naszym postrzeganiem rzeczywistości i interpretacją dzieł innych sztuk, szczególnie filmu i teatru. Warsztat ma na celu ukazanie różnorodności i potencjału dramaturgicznego tego medium w zestawieniu z obrazem i słowem. Damy uczestnikom szansę samodzielnego wykonania skomponowanego na tę okazję utworu.

Dramaturgia wydarzeń sportowych

  • Teatralizacja i dramaturgia wydarzeń sportowych. Działania artystyczne w sferze sportowej. Performance parasportowy.

Teatr wojny

  • Teatr działań wojennych. Działania wojenne jako przestrzeń ustalonych rytuałów. Rola reportera.

Jak skonstruować opowieść?

  • Kultury lokalne. Powody biernego oporu lokalnych społeczności wobec narzuconych języków „kulturalizacji”. Rola sztuki jako niezastąpione narzędzie komunikacji. Wyspecjalizowane dyskursy o sztuce w służbie zmechanizowanej promocji. Jak wyrazić to, co w społecznościach lokalnych nie wyrażone, co czeka na artykulację? Jak dobrze skonstruować opowieść o lokalności pod ciśnieniem dzisiejszych procederów?

Kobiety polskiego kina

  • Najważniejsze postaci polskiej sceny kobiecej. Portrety artystek. Jak konstruować portret artystki. Sztuka wywiadu.

Rzeczywistość medialna: teatr rytualnego chaosu

  • Reportaż jako gatunek intertekstualny.

Kostium – maska czy prawda, a może symbol?

  • Interpretacja kostiumu w filmie i teatrze .

Czy przestrzeń scenograficzna może nieść emocje?

  • Interpretacja scen filmowych w kontekście scenografii i lokacji .

Ruch sceniczny

  • Ruch sceniczny we współpracy z reżyserem. Ruch sceniczny a choreografia w pracy z aktorem.

Teatralizacja widowisk zbiorowych i medialnych

  • Analiza wybranych aspektów sztuki widowiskowej w kontekście sztuki mediów i widowisk zbiorowych.

Obiektywny dokument? Obiektywny reportaż?

  • Wykład praktyka dotyczący aspektów obiektywnego relacjonowania rzeczywistości, czyli o tym, czy reporter ma prawo wybrać stronę, z którą się identyfikuje, jak tę stronę wybrać (jeśli wolno) i jak (jeśli juz już wybierze się stronę) uniknąć stronniczości. m.in. na przykładzie reportaży z terenów zaostrzonych konfliktów.

Mowa sceniczna

  • Założenia praktyki wymowy wiersza i prozy. Zasady sztuki wywiadu.

Aranżacja w różnych stylach muzycznych.

  • Różnice w aranżacji utworów instrumentalnych i piosenek. Aranżacja a instrumentacja. Aranżacja muzyki w teatrze. Jak aranżacja wpływa na zmianę naszej percepcji dzieła na przykładzie wybranych, popularnych utworów. (nagrania, pokaz przy instrumencie). Proces aranżacji utworu (film, możliwe uczestnictwo słuchaczy przy pomocy body percussion i elementów beat boxu)

 

*Program może ulec niewielkim zmianom.

 

Zasady realizacji studiów:

  • Wprowadzenie teoretyczne: wykłady z elementami konwersatorium, prezentacje filmowe, teatralne
  • Zajęcia warsztatowe o charakterze praktycznym, opierające się na metodach autorskich wykładowców, odbywające się zarówno w salach wykładowych, jak w pracowniach artystycznych oraz w plenerze
  • Studia przypadków: wprowadzenie w warsztat twórczy wykładowców, analiza działań praktycznych, sukcesów i błędów, adaptacja do własnej sytuacji przez słuchaczy
  • Praca z kamerą
  • Praca sceniczna (z reżyserem), zajęcia masterclass, warsztaty praktyczne
  • Praca nad budowaniem struktury dramaturgicznej
  • Wyjazd studyjny połączony z wykładami i warsztatem na Suwalszczyźnie – laboratorium pracy twórczej
  • Zajęcia terenowe m.in. z zakresu reżyserii filmu dokumentalnego
  • Indywidualne i grupowe projekty: przygotowanie rozbudowanego projektu, praca w grupach pozwalających na wymianę doświadczeń pomiędzy uczestnikami studiów pod nadzorem wykładowcy; warsztaty w trakcie zajęć oraz zadania domowe sprawdzane w grupie przez wykładowcę.

 

Forma zaliczenia studiów podyplomowych
Warunkiem uzyskania świadectwa ukończenia studiów podyplomowych jest:

  • zaliczenie przedmiotów objętych programem studiów;
  • praca dyplomowa (np. tutorat, projekt praktyczny wraz z eksplikacją)
  • projekty końcowe (projekt filmu dokumentalnego)

Absolwent studiów podyplomowych uzyskuje świadectwo ukończenia studiów podyplomowych wydane przez Collegium Civitas.

Harmonogram

Czas trwania:

2 semestry

 

Terminy zjazdów w r. ak. 2018/2019*:

Semestr zimowy:
Październik: 27-28
Listopad: 24-25
Grudzień: 08-09
Styczeń: 19-20
Luty: 16-17

Semestr letni:
Marzec:  30-31
Kwiecień:  13-14
Maj: 18-19
Czerwiec: 22-23
Godziny zajęć:*

  • Sobota: 9.00-18.00
  • Niedziela 9.00-16.15

*godziny mogą ulec przesunięciom

 

*Program i harmonogram mogą ulec niewielkim zmianom.

 

REKRUTACJA ONLINE


Kontakt:
Dział Rekrutacji Collegium Civitas
tel. 22 656 71 89
email: rekrutacja@civitas.edu.pl

pokój 1210, Pałac Kultury i Nauki, 12 piętro
plac Defilad 1, 00-901 Warszawa