Porozumienie bez Przemocy wg Marshalla B. Rosenberga

Udostępnij strone

Program studiów podyplomowych na kierunku Porozumienie bez Przemocy wg Marshalla B. Rosenberga został przygotowany z myślą o osobach, które chcą rozwijać swoje umiejętności komunikowania się w oparciu o Porozumienie bez Przemocy.

Zajęcia prowadzone są w formie warsztatów.

Program

Program* obejmuje 180 godzin, realizowanych przez 2 semestry podczas dwudniowych zjazdów weekendowych.

Język wykładowy: polski

Ramowy program studiów:*

Program studiów jest skonstruowany tak, że stwarza możliwość poznania założeń teoretycznych Porozumienia bez Przemocy, ze szczególnym naciskiem na praktyczny aspekt zajęć. Wielość i różnorodność ćwiczeń i narzędzi oraz wcielanie się w różne role aby doświadczyć różnych punktów widzenia, umożliwiają natychmiastowe zastosowanie nowych umiejętności w życiu codziennym, by łatwiej i skuteczniej się komunikować.

  1. Wprowadzenie do Porozumienia bez Przemocy – Język Serca i Empatia wobec siebie
    • Przedstawienie historycznego tła PBP i osoby twórcy – psychologa Marshalla B. Rosenberga
    • Główne założenia nowego paradygmatu opartego na własnym wyborze i odpowiedzialności
    • Model 4 kroków jako nowa gramatyka Języka Serca – obserwacja, uczucie, potrzeba, prośba.
    • Nawykowe blokady komunikacyjne w komunikacji z samym sobą (ocenianie, porównywanie, cenzurowanie siebie, od muszę i powinienem/powinnam do chcę i wybieram)
    • Indywidualny język uczuć i potrzeb i wyrażanie swojego autentycznego „ja”
    • Praktyka kontaktu ze sobą
    • Praktyka wdzięczności wobec siebie
  1. Empatyczna postawa w budowaniu kontaktów interpersonalnych
    • 4 perspektywy słuchacza w kontaktach interpersonalnych
    • Nawykowe blokady komunikacyjne w rozmowie z drugą osobą
    • Dance floor – przestrzenne ujęcie modelu 4 kroków
    • Transformacja osądów innych osób na swój temat
    • Definiowanie uczuć i potrzeb ukrytych za komunikatem werbalnym
    • Pojęcie intensywności w PBP
    • Proces transformowania etykiet i osądów w relacjach interpersonalnym
  1. Dialog – koncepcja porozumienia
    • Pojęcie odpowiedzialności za siebie
    • 4 perspektywy słuchacza w kontaktach interpersonalnych
    • Strategie przyjmowania krytyki
    • Intensywna praca nad prośbami, jako narzędziem efektywności w komunikacji
  1. Postawa empatyczna w pracy coachingowej
    • Fundamenty coachingu – w oparciu o postawę empatyczną
    • Kompetencje i narzędzia coachingowe
    • Rola i postawa coacha
    • Wprowadzenie do Zen Coachingu
  1. Zarządzanie emocjami – od bezsilności do sprawczości i mocy
    • Zrozumieć wstyd, złość i poczucie winy
    • Praca z ciałem
    • Transformacja złości, wstydu i poczucia winy w poczucie sprawczości i osobistą siłę
  1. Psychologia potrzeb człowieka
    • Potrzeby na poziomie intrapersonalnym (osobistym), interpersonalnym i interkulturowym.
    • Empatia: poczuć czy zrozumieć? Zjawisko społeczne, emocjonalne czy fizjologiczne?
    • Osobowości ekstremalne i ich ekstremalne strategie.
    • Etykiety pod lupą
    • Transformowanie osądów o sobie i innych
  1. Budowanie zespołów (rodzina, firma, organizacja, instytucja)
    • Pojęcia „power with”, „power under” oraz „power over” – czyli jak budować zespół w oparciu o współpracę
    • Nadanie znaczenia słowom szacunek, odpowiedzialność, wolność
    • Kary/nagany i nagrody/pochwały – jak działają i co zamiast
    • Informacja zwrotna, która wspiera i karmi
    • „Przerażająca szczerość”, która buduje porozumienie
  1. Rozwiązywanie konfliktów i mediacje
    • Rodzaje mediacji, fazy procesu i 5 kroków procesu
    • Kompetencje mediatora
    • Praktyka kompetencji mediatora
    • Proces Decydent-Nauczyciel
  1. Wspieranie kontaktu w sytuacjach konfliktu
    • Dalsza praktyka kompetencji mediatora
    • Konflikt wewnętrzny
    • Sytuacje konfliktowe w pracy, w rodzinie
    • Wypracowywanie rozwiązań wspierających kontakt
  1. Podsumowanie studiów
    • Zauważanie i uznawanie niezaspokojonych potrzeb
    • Celebrowanie zaspokojonych potrzeb
    • Zmiana społeczna poprzez praktykowanie i uczenie PBP
    • Wdzięczność

*Program może ulec niewielkim zmianom.
Zasady realizacji studiów:

  • Duży nacisk na integrację grupy i stworzenie empatycznej przestrzeni do akceptacji wymiany myśli i doświadczeń.
  • Harmonijne prowadzenie przez cały czas studiów – słuchacze mają kontakt z wykładowcami i kierownikiem studiów.
  • Warsztatowy charakter prowadzenia zajęć.
  • Minimalna ilość wykładów maksymalna ilość praktyki.
  • Interakcje w podgrupach, interakcje w parach.
  • Dyskusje, case studies, ćwiczenia praktyczne.
  • Scenki, ćwiczenia z ruchem i wizualizacją.
  • Zadania i obserwacje rozwojowe – własna praktyka podnoszenia świadomości.

Forma zaliczenia studiów podyplomowych
Warunkiem uzyskania świadectwa ukończenia studiów podyplomowych jest:

  • zaliczenie przedmiotów objętych programem studiów
  • praktyka empatii dla siebie i dla innych poza zjazdami – 10 godzin
  • Prowadzenie dziennika dotyczącego praktyk empatycznych
  • Praca dyplomowa na zakończenie studiów

Absolwenci studiów podyplomowych uzyskują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych wydane przez Collegium Civitas.

Harmonogram

Czas trwania studiów: 2 semestry

Terminy zjazdów w roku 2019/2020:

 

GRUPA I

Semestr zimowy:

  • październik: 26-27;
  • listopad: 16-17;
  • grudzień: 14-15;
  • styczeń: 18-19;
  • luty: 01-02; 15-16;

Semestr letni:

  • marzec: 14-15; 28-29;
  • maj: 16-17;
  • czerwiec: 13-14;

 

GRUPA II

Semestr zimowy:

  • luty: 08-09

Semestr letni:

  • marzec: 14-15; 28-29;
  • kwiecień: 18-19;
  • maj: 16-17;
  • czerwiec: 13-14;
  • lipiec: 04-05;
  • wrzesień: 05-06; 26-27;

 

*Terminy zajęć mogą ulec nieznacznym zmianom

 

Godziny zajęć:*

  • Sobota: 9.00-18.00
  • Niedziela 9.00-16.15

*godziny mogą ulec przesunięciom

 

REKRUTACJA ONLINE


Kontakt:
Dział Rekrutacji Collegium Civitas
tel. 22 656 71 89
email: rekrutacja@civitas.edu.pl

pokój 1210, Pałac Kultury i Nauki, 12 piętro
plac Defilad 1, 00-901 Warszawa