Nowe media i dziennikarstwo

Udostępnij strone

Przedmioty* specjalności Nowe media i dziennikarstwo od r. ak. 2019/2020

  • Debata współczesna

 

  • Dziennikarz jako marka w sieci – social media
    • warsztaty o twórczości w Internecie prowadzone przez red Wojciecha Orlińskiego z „Gazety wyborczej”, autora książki „Internet czas się bać” – Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z realiami mediów społecznościowych i innych form obecności w Internecie, a w szczególności z wyzwaniami ekonomicznymi, etycznymi i prawnymi, na jakie może napotkać dziennikarz lub inna osoba próbująca stworzyć w internecie własną markę. Poznają narzędzia do badania trendów w internecie i oczekiwań odbiorców. Poznają zasady monetyzacji czyli – jak przełożyć popularność marki w internecie na zarobki. Dowiadują się o technicznych narzędziach służących budowie marki – do czego służy – blog, mikroblog, twitt, podcast, kanał wideo – Jak się w tym odnaleźć? Ciemna strona obecności w sieci – czyli – Hejt, beka, fejt, stalking – czyli wszystko to, co prędzej czy później spotka każdego, kto działa w Internecie. Skąd się to bierze? Jak sobie z tym radzić? Czego oczekiwać? Przyszłość. Jak budować markę w Internecie roku 2020? Czy widać już jakieś trendy, pozwalające na taką ekstrapolację

 

  • Filozofia – kroki milowe

 

  • Gatunki dziennikarskie – dziennikarstwo ekonomiczne

 

  • Montaż dźwięku i obrazu
    • Propozycja skierowana do studentów, którzy chcieliby związać swoja przyszłości z pracą w mediach jak telewizja czy szeroko pojęte multimedia. Celem przedmiotu jest poznanie możliwości, jakie oferuje sztuka montażu. Studenci poznają sposoby powstawania form telewizyjnych i filmowych oraz co ważniejsze, w jaki sposób i dlaczego oddziaływają one na widzów. Reżyser czy dziennikarz musi mieć świadomość możliwości manipulacji, jaką oferuje proces montażu. Jest to proces twórczy, który bazując na dramaturgii filmowej, operując skrótem i skojarzeniami potrafi bardzo silnie wpływać na odbiorcę. Świadomość procesu montażu jest podstawą przygotowania zarówno newsa dla programu informacyjnego jak i dla wykonania filmu dokumentalnego czy umieszczenia prywatnego filmu w Internecie. Studenci dowiadują się jak zostać „Youtuberem”, poznają rolę montażu w Internecie, telewizji, filmie.

 

  • Multimedia – zdjęcia, grafika i video w sieci
    • Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zawodem dziennikarza multimedialnego, który łączy funkcje klasycznego reportera, redaktora, fotoreportera i operatora. Studenci poznają wymagania, jakie stawiane są dziennikarzom tej specjalności, w szczególności w zakresie wykonywania zdjęć i przygotowania materiałów wideo. Słuchacze dowiadują się również, do jakich celów wykorzystywane są w internecie materiały filmowe, jak się je przygotowuje, umieszcza na stronach internetowych i rozpowszechnia w sieci. Zapoznają się również z informacjami na temat rozwoju rynku wideo na świecie, poznają najnowsze trendy w tej dziedzinie, w tym w technologii 360 VR. Podejmują próbę uruchomienia własnego kanału wideo w serwisie YouTube. Studenci dowiedzą się jak prawidłowo przygotowywać projekty internetowe, jak je budować i wypełniać treścią. Posiądą wiedze na temat funkcjonowania systemów zarządzania treścią (CMS), poznają również narzędzia pozwalające monitorować ruch w serwisach internetowych. Studenci poznają najważniejsze kanały dystrybucji wideo w sieci, potrafią wskazać najbardziej popularne narzędzia do obróbki klipów. Uczą się przygotowywać i nagrywać krótkie klipy, wyszukiwać w sieci zdjęcia i potrafić je poprawnie edytować.

 

  • Przegląd mediów i wydarzeń (+ biografia, kariera dziennikarza)

 

  • Warsztat dziennikarski – reportaż
    • red Joanna Szczesna – autorka i współautorka reportaży i książek – jak „Pamiątkowe rupiecie, przyjaciele i sny Wisławy Szymborskiej” czy „Lawina i kamienie. Pisarze wobec komunizmu” oraz red Cezary Łazarewicz – laureat literackiej nagrody NIKE w 2017 za reportaż historyczny „Żeby nie było śladów. Sprawa Grzegorza Przemyka”, autor reportaży publikowanych w Gazecie Wyborczej, Newsweeku, Polityce, Wprost, Przekroju – Celem warsztatu jest przygotowanie studentów do pisania reportaży i to zarówno od strony warsztatu, jak i zawodowej etyki. Nauka odbywa się na przykładzie analizy twórczości mistrzów oraz własnych ćwiczeń i poprawiania omawianych błędów

 

  • Warsztat publicystyki radiowej

 

  • Warsztat publicystyki telewizyjnej

 

  • Warsztat telewizyjny – obraz
    • red Karolina Lewicka – prowadząca programy w TVP i TVP Info, obecnie radio Tok FM – Podczas zajęć studenci poznają teoretyczne zasady oraz praktykę pracy dziennikarza telewizyjnego – od reportera do prezentera. Poznają historię telewizji, specyfikę tego medium oraz potencjalne kierunki rozwoju. Analizowane są telewizyjne materiały archiwalne i bieżące. Studenci próbuje też swoich sił przed kamerą, uczą się działania zespołowego, koniecznego podczas pracy w telewizji – czyli współpracy z wydawcą, operatorem i montażystą. Studenci poznają technologię pracy przy programie telewizyjnym ego oraz poznają podstawy warsztatu telewizyjnego.

 

  • Wprowadzenie do dziennikarstwa internetowego
    • Celem przedmiotów jest przybliżenie studentom zagadnień związanych z niezwykle prężnie rozwijająca się specjalnością dziennikarską, jaką jest dziennikarstwo internetowe. Omówione zostają skutki cyfrowej rewolucji. Słuchacze poznają różnice między pisaniem do tradycyjnych mediów, a pracą w mediach cyfrowych. Zdobywają wiedzę na temat funkcjonowania redakcji i serwisów informacyjnych oraz o tym jak powstają treści przez nie wykorzystywane. Zapoznają się z podstawami zawodu dziennikarza internetowego, w tym między innymi podstawowymi typami publikacji internetowych, doborem zdjęć i obsługą systemów zarządzania treścią (CMS). Przedmiot ma przygotować studentów do planowania i realizacji własnych projektów internetowych, w szczególności blogów, serwisów i witryn internetowych. Zapoznają się ze specyfiką poszczególnych platform, uczą się odpowiednio eksponować w nich treści oraz dowiadują się, jakie są różnice między nimi w zależności od miejsca, gdzie będą publikowane (blog, serwis internetowy, gazeta internetowa). Uczestnicy doskonalą ponadto warsztat dziennikarski oraz edytorski (redagowanie, dobór multimediów, grafów i map). Poznają nowe trendy, które obowiązują obecnie w sieci. Zapoznają się z podstawami analityki internetowej, w szczególności dotyczącej oglądalności oraz użytkowników. Uczestnicy nauczą się, jak przygotowywać przedsięwzięcia internetowe, w szczególności na etapie planowania i projektowania. Opanują w stopniu zadowalającym narzędzia umożliwiające zarządzanie treścią (CMS) i monitorowanie ruchu

 

*Program studiów może ulec nieznacznym zmianom.

Przedmioty fakultatywne w r. ak. 2018/2019*

Przedmioty fakultatywne dostępne będą głównie od drugiego roku studiów.

  • „Metodyka analityka.” Analiza i doradztwo polityczne
  • Academic and Report Writing
  • Political leadership in 21st century
  • Ameryka Łacińska we współczesnym świecie
  • Artists and Their Careers. Sociology of Artistic Professions
  • Przywództwo w polityce zagranicznej
  • Analiza trendów konsumenckich
  • Art., Value and International Relations
  • Arte-coaching – twórcze narzędzia rozwoju
  • Belt and Road Initiative CEE Perspective
  • Populizm i kryzys demokracji
  • Content Marketing i Webwriting
  • Criminology and Criminal Justice
  • Critical Thinking in Policy Analysis
  • Cyberbezpieczeństwo: szpiegostwo, strategia i polityka w domenie cyfrowej
  • Cywilizacja Islamu
  • Cywilizacja japońska
  • Czystość i brud. Historie obyczajów higienicznych i praktyk sanitarnych
  • Design Thinking
  • Diplomacy, Conflict Resolution and International Peacekeeping after WWII
  • Edycja zdjęć na potrzeby materiałów drukowanych i internetowych. W oparciu o program Adobe Lightroom
  • Elites and Leadership in Contemporary Politics
  • Eros, Death and Culture. The Use of Psychoanalysis for Social Sciences
  • Estetyka w badaniach marketingowych
  • Fake news, post-truth and politics of information in the XXI century
  • Film jak zwierciadło duszy na gościńcu świata
  • Fotografia w kulturze współczesnej
  • French Touch – Post-Imperialism in Art and Culture
  • Międzynarodowe przestępstwa gospodarcze
  • Główne konflikty świata w XXI wieku
  • Holocaust and Genocide
  • India and Europe – the Twins Unlike Civilizations
  • Indonesian language
  • Influencer marketing w praktyce
  • Innowacyjne sposoby promocji
  • Internet, Society, Information – Modern World Problems
  • Introduction to Strategic Peacebuilding
  • Israel in Contemporary World
  • It is not all about Violence? Modern Terrorism and Counterterrorism
  • Fake-news, postprawda i polityka informacji w XXI w
  • Kultura elitarna i kultura popularna
  • Marketing wartości i nowe media
  • Media CC
  • Media CC (ENG)
  • Media in a Changing World: The Role of Media in the New World
  • Metody dramowe w kształtowaniu zmian społecznych
  • Migration and Immigration Challenges in the Visegrad Region
  • Mitologia Batmana a kryminologia
  • Moda jako język komunikacji międzynarodowej
  • Ameryka – słabnące mocarstwo
  • Negocjacje w Azji Wschodniej
  • Kryminalne aspekty polityki w Azji Wschodniej
  • Nowoczesne narzędzia PR i marketingu w pracy rzecznika prasowego (administracji państwowej)
  • Ochrona własności intelektualnej w polskim porządku prawnym
  • Personal branding
  • Podstawowe metody i techniki wypowiadania się w mediach
  • Podstawowe pojęcia aktorskie
  • Podstawy ustroju społeczno-politycznego RP oraz prawa i wolności obywatelskie
  • PR i reklama we współczesnym społeczeństwie informacyjnym
  • Prawo konfliktów zbrojnych i prawo humanitarne
  • Przygotowanie do wystąpień publicznych, prezentacji i autoprezentacji z elementami pracy z ciałem i z głosem
  • Psychologia i zarządzanie reklamą
  • Public Relations – wprowadzenie
  • Racial Studies – Colonialism, Culture, Race
  • Relacje Chiny – Stany Zjednoczone: Wyzwania i Możliwości
  • Relacje USA-Federacja Rosyjska
  • Rynek mediów i reklamy
  • Savoir vivre
  • Sekty – alternatywne poszukiwania
  • Semiotics of Popular Culture
  • Skandynawia we współczesnym świecie
  • Socio-political Geography of Terrorism
  • Politics of fear
  • Sprawozdawczość sądowa, dziennikarstwo śledcze
  • Storytelling a budowanie marki
  • Stosunki międzynarodowe na Bliskim Wschodzie
  • Sztuka i nauka
  • Sztuka wystąpień i mowienia publicznego
  • Taniec w kulturach świata
  • Techniki wyobraźni
  • Terrorism and Other Security Threats
  • The Most Important Theories of Modernity
  • The World of Intelligence – the US Model
  • Trening kreatywności
  • Tworzenie i obsługa witryny internetowej, sklepu internetowego, oraz bloga w oparciu o technologię WordPress
  • Umysł, mózg, świadomość i ciało
  • Using Media as a Propaganda Weapon
  • Czas w społeczeństwie i kulturze
  • Współczesne wyzwania migracji międzynarodowej i uchodźctwa
  • Zarządzanie projektem w praktyce z elementami kompetencji cyfrowych
  • Zarządzanie strategią reklamową
  • Zarządzanie w administracji publicznej
  • Zarządzanie wizerunkiem i tożsamością organizacji
  • Anti-Americanism in world politics
  • Warsztat publicystyki telewizyjnej
  • Śledztwa internetowe
  • Warsztat trenerski-techniki prowadzenia szkoleń
  • Koło Naukowe Socjologów
  • Koło Naukowe Socjologów
  • Inowacje społeczne
  • Neuronauka w praktyce coacha

*UWAGA! Warunkiem uruchomienia przedmiotu fakultatywnego jest zarejestrowanie się odpowiedniej liczby studentów.
Dostępność przedmiotów fakultatywnych w poszczególnych semestrach może ulec zmianom.