Idee XX wieku. Szkoła filozoficzna Tadeusza Gadacza

Udostępnij strone

Program

Program studiów* obejmuje 160 godzin dydaktycznych realizowanych przez dwa semestry w trybie niestacjonarnym (soboty).

Język wykładowy: polski


Ramowy program Studiów:*

1. Filozofia życia, filozofia egzystencji, pragmatyzm, neokantyzm, filozofia ducha, fenomenologia, filozofia dialogu, personalizm, szkoła frankfurcka – prowadzenie: prof. dr hab. Tadeusz Gadacz; 40h

  • Filozofia i życie: F. Nietzsche, W. Dilthey, H. Bergson, J. Ortega y Gasset, G. Simmel
  • Pragmatyzm: Ch. S. Peirce, W. James, J. Dewey, G.H. Mead
  • Filozofia ducha: L. Lavelle, P. Teilhard de Chardin, V. Jankélévitch
  • Filozofia egzystencji: M. de Unamuno, K. Jaspers, L. Szestow, G. Marcel, J.-P. Sartre
  • Filozofia dialogu: F. Rosenzweig, M. Buber, D. Bonhoeffer, J. Tischner
  • Fenomenologia: E. Husserl, M. Scheler, E. Stein, M. Heidegger
  • Myśl chrześcijańska: E. Gilson, J. Maritain, M. Blondel
  • Myśl marksistowska: Neomarksizm, Szkoła frankfurcka

 

2. Filozofia hermeneutyczna, poststrukturalistyczna i postmodernistyczna – prowadzenie: prof. dr hab. Paweł Dybel; 40h

Źródła filozoficzne i naukowe poststrukturalizmu i postmodernizmu.

  • Znaczenie tradycji hermeneutycznej (H.G. Gadamer, P. Ricoeur)
  • Strukturalizm (F. de Saussure, C. Lévi-Strauss)
  • Psychoanaliza (S. Freud, M.Klein)
  • Wpływ myśli E. Lévinasa.

Poststrukturalizm

  • Czym się różni poststrukturalizm od postmodernizmu? (Post)strukturalizm R.Barthesa.
  • M. Foucault: Rozum i szaleństwo. Władza i wiedza. Seksualność i dyskurs.
  • Psychoanaliza J. Lacana: „synteza” psychoanalitycznej teorii Freuda i strukturalistycznych koncepcji języka.
  • Zizek. Laclau. Chantal-Mouffe. Psychoanalityczne i postmarksowskie teorie społeczne. Analizy zjawisk kultury masowej.
  • Poststrukturalizm G. Deleuza. Anty-Edyp czyli kapitalizm i obłęd.
  • Dekonstrukcjonizm J. Derridy. Czy koniec metafizyki?

Postmodernizm

  • F. Lyotard. Koniec wielkich narracji.
  • Krytyka J. Habermasa: projekt niedokończonego Oświecenia.
  • Neopragmatyzm R. Rortyego czyli czy możliwa jest etyka postmodernistyczna?
  • Pogranicza filozofii. J. Baudrillarda i Z. Baumana koncepcje społeczeństwa i kultury konsumpcyjnej

 

3. Filozofia analityczna – prowadzenie: prof. dr hab. Marek Maciejczak; 40h

Język jako zwierciadło myśli

  • Rene Descartes – uniwersalny język myśli.
  • John Locke – prawa kojarzenia a znaczenie językowe.
  • David Hume – reprezentacje umysłowe.
  • Gottfried Leibniz – rachunek rozumowań (calculus rotiocinator).
  • Immanuel Kant – milczenie Kanta o języku.
  • John Steward Mill – zdania realne i werbalne.
  • Franz Brentano – związek świadomości z językiem.
  • Anton Marty – dlaczego znaczeniem terminu nie jest pewna idea w głowie mówiącego lub słuchającego?
  • Alexius Meinong – odpowiedniki zdań prawdziwych, fałszywych, możliwych i niemożliwych, hipotetycznych, wartościujących itd.: „wszystkiego, co da się powiedzieć”.
  • Kazimierz Twardowski – znaczenie wypowiedzi jako treści aktu wyrażonego przez tę wypowiedź.
  • Edmund Husserl (1859-1938) – fenomenologia myślenia i przeżyć poznawczych.

Zwrot lingwistyczny – język jako narzędzie krytyki

  • Gollob Frege – narzędzia logicznej analizy języka.
  • George Edward Moore – język potoczny jako podstawowy dla nauki i filozofii.
  • Bertrand Russell – struktura języka a struktura świata.
  • Ludwig Wittgenstein – znaczenie jako obraz logiczny możliwej sytuacji i znaczenie jako użycie.
  • John Langshaw Austin – czynności mowy.
  • Gilbert Ryle – układ pojęć obejmujących naszą wiedzę o umyśle.
  • Oceny i perspektywy filozoficznych badań nad językiem
  • Propozycja Davidsona – zasada kontekstu, czyli zależności znaczenia słów od zdań, w których występują, lecz szerzej, zależności zdań (wypowiedzi) od ogółu języka.
  • Propozycja Dummetta – zastąpienie pojęcia znaczenia przez pojęcie prawdy.
  • Propozycja Putnama – podział pracy językowej.
  • Propozycja Quine’a – problem tożsamości pojęcia znaczenia.

 

4. Filozofia polityczna – prowadzenie: dr Mikołaj Ratajczak, 40h

Filozoficzny spór o demokrację w XX wieku.

  • Demokracja wymaga filozoficznego uzasadnienia: Richard Rorty „Democracy and Philosophy”, Agnes Heller „Podzwonne dla Europy?”
  • Tło historyczne
    • Tradycja liberalna: Benjamin Constant „O wolności starożytnych i nowożytnych”.
    • Narodziny społeczeństwa masowego: Jose Ortega y Gasset „Bunt mas”.
    • I wojna światowa: Miodris Eksteins „Święto wiosny”.
  • Antydemokratyzm okresu międzywojennego: Walter Benjamin „Tezy historiozoficzne”, Carl Schmitt „Teologia polityczna”.
  • Ustanowienie ładu powojennego: Eric Hobsbawm „Wiek skrajności”; Tony Judt „Powojnie”.
  • Krytyka totalitaryzmu: Hannah Arendt „Korzenie totalitaryzmu”; Isaiah Berlin „Dwie koncepcje wolności”.
  • Koniec historii?: Francis Fukuyama „Koniec historii”; Michael Hardt, Antonio Negri, „Imperium”.
  • Radykalizm „moralnej katastrofy”: Theodor W. Adorno/Max Horkheimer „Dialektyka Oświecenia“; Zygmunt Bauman „ Nowożytność i zagłada”
  • Konserwatyzm anglosaski: Michael Oakeshott “Racjonalizm w polityce”; Allan Bloom „Nowy rząd dusz”.
  • Europejska odpowiedź: Luc Ferry, Alain Renaut “French Philosophy of the Sixties. An Essay on Antihumanism”; Peter Sloterdijk “Krytyka cynicznego rozumu”; Slavoj Žižek, „W obronie przegranych spraw”
  • Spojrzenie z zewnątrz: Edward W Said „ Orientalizm”.

 

*Program może ulec niewielkim zmianom.

Forma zaliczenia studiów podyplomowych:
Warunkiem uzyskania świadectwa ukończenia studiów podyplomowych jest:

  • zaliczenie przedmiotów objętych programem studiów;
  • praca zaliczeniowa z jednego wybranego bloku tematycznego omawianego podczas studiów

Absolwent studiów podyplomowych uzyskuje świadectwo ukończenia studiów podyplomowych wydane przez Collegium Civitas.

Harmonogram

Organizacja zajęć

Czas trwania – 2 semestry

Terminy zjazdów w r. ak. 2019/2020:

Semestr zimowy:
październik: 12; 26;
listopad: 16; 30;
grudzień: 14;
styczeń: 18;
luty: 01; 15; 29;

Semestr letni:
marzec: 14; 28;
kwiecień: 18;
maj: 16;
czerwiec: 13;
lipiec: 04-05 – wyjątkowo niedziela;

*terminy zjazdów mogą ulec nieznacznym zmianom

 

Godziny zajęć:*

  • Sobota: 9.00-18.00

*godziny mogą ulec przesunięciom

REKRUTACJA ONLINE


Kontakt:
Dział Rekrutacji Collegium Civitas
tel. 22 656 71 89
email: rekrutacja@civitas.edu.pl

pokój 1210, Pałac Kultury i Nauki, 12 piętro
plac Defilad 1, 00-901 Warszawa