Konkurs Collegium Civitas oraz 10. Festiwalu Filmowego „Pięć Smaków” promuje od 16 XI do 23 XI 2016 azjatyckie filmy festiwalowe. Będziemy przybliżali naszym studentom produkcje fabularne i dokumentalne, prezentowane na 10. FF „Pięć Smaków”, obecnym w dwóch warszawskich kinach (Muranów i Kinoteka).
Mamy zaproszenia na filmy:
TOWARZYSZKA KIM W PRZESTWORZACH (COMRADE KIM GOES FLYING)
SEANS 18 XI 2016 godz. 18:00, Muranów
Korea Północna, Belgia, Wielka Brytania 2012, 78’
napisy: polskie i angielskie
reżyseria: Kim Gwang Hun, Nicholas Bonner, Anja Daelemans
scenariusz: Sin Myong Sik, Kim Chol
zdjęcia: Hwang Jin Sok
montaż: Kim Yun Sim, Alain Dessauvage
muzyka: Ham Chol, Frederik Van de Moortel
obsada: Han Jong Sim, Pak Chung Guk, Ri Yong Ho, Kim Son Nam, Han Kil Myong, An Chang Sun
producent: Ryom Mi Hwa, Nicholas Bonner, Anja Daelemans
produkcja: Another Dimension of an Idea, Korea Film Export & Import Corporation, Koryo Group
język: koreański
barwa: kolor
NAGRODY I FESTIWALE
Pyongyang IFF 2012 – Best Director; Toronto IFF 2012; Busan IFF 2012; TAipei Golden Horse FF 2012; Rotterdam IFF 2013; Vilnius IFF 2013; Hawaii IFF 2013; Udine Far East FF 2013; Sydney FF 2013; New York Asian FF 2013; Gwangju IFF 2013
OPIS FILMU
Kim Yong Mi jest pełną energii i zawsze uśmiechniętą górniczką, cieszącą się sympatią wszystkich pracowników kopalni i mieszkańców rodzinnego, prowincjonalnego miasteczka. Jej ukrytą pasją jest jednak gimnastyka artystyczna: w dzieciństwie marzyła o karierze akrobatki, teraz efektowne ewolucje to sposób na spędzanie wolnego czasu. Jednak kiedy za doskonałe wyniki w pracy Yong Mi otrzymuje możliwość wyjazdu do pracy na budowie w Pjongjangu, gdzie akurat odbywają się przesłuchania do prestiżowej cyrkowej grupy teatralnej, iskierka nadziei znów pojawia się w jej sercu.
„Towarzyszka Kim” to ujmująca, emancypacyjna historia o sile marzeń i determinacji, by o nie walczyć bez względu na przeciwności. Zrealizowana w nieco cukierkowej konwencji porywa szczerością emocji; mimo wyidealizowanego obrazu rzeczywistości autorzy bardzo realistycznie pokazują jednak ciężką pracę, jaką dziewczyna wkłada, by zrealizować swoje pragnienie: trud treningów, walkę z własnym ciałem, fizyczne zmagania. Wcielająca się w rolę Kim akrobatka, Han Jong-sim, nie jest profesjonalną aktorką, a jej droga zawodowa, jak mówi, przebiegała podobnie do tej ukazanej w filmie: z małego miasta na gwiazdorską scenę.
Film jest z wielu względów wyjątkowy – zrealizowany został w Korei Północnej, z udziałem lokalnych aktorów i ekipy filmowej, postprodukcja miała miejsce w Chinach i Belgii. Ma trzech reżyserów: belgijską reżyserkę Anję Daelemans, Brytyjczyka działającego od lat w Korei – Nicholasa Bonnera oraz Kima Gwang-huna, znanego w północnokoreańskim przemyśle filmowym z obrazów o tematyce militarnej. Daelmans i Bonner mieli początkowo pomysł na nakręcenie krótkiego metrażu, jednak historia zaczęła się rozwijać. Udało im się przekonać do niej producentkę, Ryom Mi-hwa, której koneksje w środowisku filmowym umożliwiły powstanie filmu i która zwerbowała trzeciego reżysera. (Jego obecność była konieczna między innymi dlatego, że Daelemans i Bonner nie dostali zgody na obecność na planie w niektórych miejscach – na przykład w kopalni). Przygotowania do realizacji trwały ponad trzy lata, w czasie których scenariusz przechodził kolejne etapy akceptacji. Film okazał się na tyle dużym sukcesem w kraju i za granicą, że obecnie trwają prace nad serialem, ukazującym kulisy jego produkcji.
Jagoda Murczyńska
KIM GWANG HUN
Absolwent Akademii Filmowej i Teatralnej w Pjongjangu; od 1985 roku pracował jako asystent reżysera, a w 2002 zadebiutował filmem „Unforgettable Man”. W jego dorobku można znaleźć głównie filmy o tematyce militarnej. „Towarzyszka Kim” była dla niego okazją do zmiany stylistyki, a także do pierwszej podróży do Pekinu, gdzie realizowano część postprodukcji.
ANJA DAELEMANS
Studiowała reżyserię radiową i telewizyjną w Brukseli, jednak pracowała przede wszystkim jako producentka licznych seriali telewizyjnych i filmów, w tym dwóch nominowanych do Oscara krótkich metraży („Fait d’Hiver” i „Tanghi Argentini”). „Towarzyszka Kim” to jej reżyserski debiut.
NICHOLAS BONNER
Z wykształcenia architekt krajobrazu, założyciel Koryo Group, firmy specjalizującej się w wymianie kulturalnej z Koreą Północną i turystyce. Mieszka w Pekinie, regularnie podróżuje do Korei Północnej. Był producentem kilku dokumentów, w tym „Stanu umysłu” Daniela Gordona, opowiadającego o północnokoreańskiej drużynie piłkarskiej, która w 1966 roku wygrała z Włochami w mistrzostwach świata.
TEREN BUDOWY UNDER CONSTRUCTION
SEANS 18 XI 2016 godz. 16:15 Kinoteka 3
Bangladesz 2015, 88’
napisy: polskie i angielskie
reżyseria: Rubaiyat Hossain
scenariusz: Rubaiyat Hossain
zdjęcia: Martina Radwan
montaż: Sujan Mahmud
muzyka: Shayan Chowdhury
obsada: Shahana Goswami, Rahul Bose, Mita Rahman
producent: Ashique Mostafa, Rubaiyat Hossain
produkcja: Khona Talkies
język: bengalski
barwa: kolor
NAGRODY I FESTIWALE
Asian American IFF 2016 – Emerging Director Award; Dhaka IFF 2016 – Best Audience Award, Women Film Maker’s Section Award (Special Mention); Vesoul Asian FF 2016 – Jury Prize of the International Jury, Critics Jury Award (Special Mention), Emile Guimet Award;
OPIS FILMU
Roya to nowoczesna muzułmanka z bengalskiej klasy średniej. Jest aktorką teatralną, co nie do końca podoba się jej bardziej tradycyjnej matce i mężowi, który coraz mocniej naciska, by pomyślała o macierzyństwie. Tymczasem spektakl, w którym bohaterka gra główną rolę, zaproszony zostaje na europejskie tournée, dając jej możliwość nie tylko rozwijania kariery, ale też szansę reprezentowania swojego kraju w repertuarze o znaczącym politycznym podtekście.
Historia trzydziestolatki, która dojrzewa artystycznie, równocześnie „wyrastając” z roli młodej bohaterki spektaklu, to opowieść o twórczym rozwoju, dylematach związanych z oczekiwaniami wobec kobiet w konserwatywnym społeczeństwie, ale też obywatelskiej odpowiedzialności. Reżyserka wplata w fabułę fragmenty spektaklu – „Czerwonych oleandrów” Rabindranatha Tagore, sztuki z początku XX wieku, opowiadającej o zderzeniu wolnego ducha ze społecznymi barierami. W tle przewija się także historia innej kobiety, dawnej pomocy domowej Royi, która pracuje w niebezpiecznych warunkach w jednej z bangladeskich fabryk odzieżowych. Wielowątkowy, poruszający film to rzadka okazja spojrzenia na współczesną rzeczywistość regionu, ukazaną z kobiecej perspektywy, w szczery i bezkompromisowy sposób.
Jagoda Murczyńska
RUBAIYAT HOSSAIN
Reżyserka, producentka, aktorka, scenarzystka. Absolwentka Women Studies na Smith College oraz South Asian Studies na Uniwersytecie Pensylwanii. Pracowała w ogranizacjach pozarządowych, była współorganizatorką pierwszych międzynarodowych warsztatów dotyczących seksualności i praw kobiet na uniwersytecie BRAC w Dhace. Jej pierwszy pełnometrażowy film, antywojenny „Meherjaan” został pokazany i nagrodzony na kilkudziesięciu międzynarodowych festiwalach, jednak w Bangladeszu po tygodniu od premiery zakazano jego wyświetlania.
Filmografia:
2005 – Priyo Ami (kr. m.)
2005 – Balikar Gollachut (kr. m.)
2005 – Shimanto (kr. m.)
2011 – Meherjaan
2015 – Teren budowy / Under Construction
ZŁY
19.11 godz. 16:45
Malezja 2015, 90’
napisy: polskie i angielskie
reżyseria: Shanjhey Kumar Perumal
scenariusz: Yuvarajan Subramaniam
zdjęcia: Senthil Kumaran Muniandy
montaż: Kumarann Arumugam (In House Production)
dźwięk: Mohd Safuan Dardiri
obsada: Harvin Raj, Jibrail Rajhula, Tinesh Sathi Krishnan, Kuben Mahadevan, Senthil Kumaran Muniandy, Perakas Rajaram, Marup Mustapah, Steven Chua
producent: Datuk Seri A. Anandan, Myskills Foundation
produkcja: Skyzen Studios
język: tamilski, malajski
barwa: kolor
NAGRODY I FESTIWALE
28th Malaysia FF – Best Film, Best New Director; New York Asia FF 2016
OPIS FILMU
Appoy to pełen energii dwunastolatek, wychowujący się w skrajnie trudnych warunkach. Kocha Michaela Jacksona, jednak jego rzeczywistość to świat gangów i męskiej przemocy; ojciec każe mu przykładać się do nauki, chłopiec coraz bardziej świadomie rozpoznaje jednak mechanizmy, które będą determinować jego losy.
Mroczna, realistyczna narracja rozgrywająca się w latach 90. w Malezji, to po części brutalne kino gatunkowe, po części gorzki społeczny reportaż, ukazujący przemilczaną część historii kraju i losy tamilskiej mniejszości, zepchniętej na margines i wykluczonej z dynamicznie rozwijającego się społeczeństwa, zmuszonej do walki o przetrwanie. Uderzająco wiarygodny psychologicznie portret młodego buntownika, który nie może dopasować się do systemu i na oczach widza zaczyna tracić dziecięcą niewinność, może budzić skojarzenia z historią Apu, bohatera mistrzowskiej trylogii Satyajita Raya – na Appoya czeka jednak znacznie bardziej drastyczna szkoła życia.
Film czekał na realizację ponad dekadę; ze względu na poruszany temat twórcom nie było łatwo zgromadzić fundusze na produkcję. Większość aktorów, która wzięła w nim udział, to naturszczycy – włącznie z odtwórcą głównej roli, którego reżyser odkrył realizując dokument w jednym z malezyjskich domów dziecka. Mimo budżetowych ograniczeń, dzięki długotrwałym przygotowaniom udało się osiągnąć wysoką produkcyjną jakość: film uderza mocną ścieżką dźwiękową i zrealizowanymi w niezwykle malowniczych sceneriach zdjęciami.
Większość bohaterów porozumiewa się językiem tamilskim: z tego względu „Zły” został początkowo wykluczony z możliwości ubiegania się o nagrodę główną Malezyjskich Nagród Filmowych (podobnie jak dwa inne popularne tytuły), co wzbudziło protesty. Na ich skutek organizatorzy zmienili regulamin, znosząc obowiązujące do tej pory limity językowe, dzięki czemu o tytuł najlepszego filmu mogą się ubiegać produkcje realizowane we wszystkich mniejszościowych językach kraju. Dzięki temu „Zły” otrzymał zarówno nominację, jak i laur najlepszego filmu roku.
Jagoda Murczyńska
SHANJHEY KUMAR PERUMAL
Reżyser, scenarzysta, przez wiele lat pracował w produkcji telewizyjnej, realizując dokumenty, krótkie metraże i programy tematyczne. Jego krótkie filmy trafiły na międzynarodowe festiwale: „Thaipoosam” został pokazany w Rotterdamie, „Jagat” otrzymał nagrodę za zdjęcia w Toronto. Pełnometrażowy film pod tym samym tytułem jest fabularnym debiutem reżysera.
Filmografia:
2006 Thaipoosam (dok.)
2009 Machai (kr.m.)
2010 Jagat (kr.m.)
2012 The Day The River Ran Red (kr.m., dok.)
2015 Satori (dok.)
HISTORIA SANTIEGO I VINY
SANTI-VINA
PROJEKCJE
20 lis 2016
14:00
Muranów
Tajlandia 1954, 117’
napisy: polskie i angielskie
reżyseria: Marut (Thavi Na Bangchang)
scenariusz: Thavi Na Bangchang, Vichit Kunavudhi
zdjęcia: Ratana Pestonji
muzyka: Nath Tavorabutr
obsada: Poonpan Rangkhavorn, Rayvadi Sriwilai
producent: Robert G. North, Rak Punyarachun, Ratana Pestonji
produkcja: Far East Film Hanuman Production
język: tajski
barwa: kolor
NAGRODY I FESTIWALE
Asian Film Festival 1954 – Best Cinematography, Best Art Direction, A Special Award for Portraying Asian Culture; Special AMPP Award from the Association of Motion Picture Producers of America for “the Feature Picture which will Best Disseminate Asian Culture and Increase Understanding of Asia by the West”
OPIS FILMU
Santi jest niewidomy, jego przyjaciółka Vina zawsze staje w jego obronie przed zaczepnym Kraiem. Chłopiec zostaje wysłany do klasztoru; gdy bohaterowie spotykają się kilka lat później, przyjaźń przeradza się w poważniejsze uczucie. Zazdrosny Krai prosi jednak rodziców o zaaranżowanie małżeństwa z Viną.
Pierwszy kolorowy, zrealizowany na taśmie 35 mm tajski film w pełni wykorzystuje możliwości medium: doskonale wyglądają zarówno instensywne barwy w scenach religijnych rytuałów, jak i nasycone odcienie sukienek głównej bohaterki – silnej, mającej swoje zdanie dziewczyny, postaci nietypowej dla konwencjonalnych melodramatów tego okresu. Historia romantycznego trójkąta podszyta jest buddyjską filozofią, z przesłaniem mówiącym o karmicznej więzi łączącej tragicznych kochanków. Nie jest jednak pozbawiona humoru – sarkastyczne dialogi nadają subtelnej opowieści przewrotny wymiar.
Zrealizowana z rozmachem „Historia Santi i Viny” była też pierwszym filmem tajskiej produkcji, który doczekał się uznania za granicami kraju. Taśmy przepadły jednak w drodze powrotnej z tokijskiego festiwalu filmowego i film długo uważany był za zaginiony. Po niemal detektywistycznej pracy archiwistów w 2014 roku odnaleziono najpierw taśmy z dźwiękiem, a następnie kolejne rolki filmu w brytyjskich zasobach. Inne, gorszej jakości kopie znaleziono też w Chinach i Rosji, dzięki czemu było możliwe skompletowanie całości zgodnie z założeniami twórców. Materiały zostały poddane gruntownej renowacji (prace trwały ponad 1700 godzin). Film, zrekonstruowany w jakości 4K, został zaprezentowany na specjalnym pokazie na festiwalu w Cannes w 2016 roku, po czym – po raz pierwszy od 60 lat – doczekał się pokazów w Bangkoku.
Jagoda Murczyńska
“MARUT” (THAVI NA BANGCHANG)
Jeden z największych innowatorów w klasycznym okresie tajskiego kina, autor wielu cieszących się popularnością filmów. Wraz z producentem Rattaną Pestonji dążył do rozpowszechnienia tajskiego kina na arenie międzynarodowej.
Wybrana filmografia:
1954 – Historia Santiego i Viny / Santi-Vina
1955 – Forever Yours / Chuafah Dinsalai
NOWE KINO AZJI
Polska Premiera
Projekcje z udziałem twórców
DZIECKO APOKALIPSY
APOCALYPSE CHILD
PROJEKCJE
20 lis 2016
18:45
Kinoteka 2
Filipiny 2015, 95’
napisy: polskie i angielskie
reżyseria: Mario Cornejo
scenariusz: Mario Cornejo and Monster Jimenez
zdjęcia: Ike Avellana
montaż: Lawrence S. Ang
muzyka: Armi Millare
dźwięk: Corinne De San Jose
obsada: Sid Lucero, Annicka Dolonius, RK Bagatsing, Ana Abad Santos, Gwen Zamora
producent: Monster Jimenez, Aurora Oreta Michelle Dinglasan-Tomacruz, Marti Magsanoc
produkcja: Arkeofilms
język: tagalski, angielski
barwa: kolor
NAGRODY I FESTIWALE
QCinema 2015 – Best Film, Best Director, Technical Excellence in Editing, Best Supporting Actress; FAP Awards Philippines 2016 – Best Supporting Actress; Gawad Urian Awards 2016 – Best Supporting Actress; Star Awards for Movies 2016 – Indie Movie Cinematographer of the Year
OPIS FILMU
Krystaliczne fale, jasne plaże, skóra wystawiona na promienie słońca, senna atmosfera końca sezonu. To Baler, miejsce, w którym trzy dekady temu Francis Ford Coppola spędził kilka miesięcy podczas zdjęć do „Czasu apokalipsy”. Dziś jest oazą surferów. Jednym z nich jest Ford, o imieniu nie bez powodu kojarzącym się z postacią reżysera. Mężczyzna spędza beztrosko czas ze swoją energiczną, bezpośrednią dziewczyną; odwiedza ich jego dawny przyjaciel, przywożąc ze sobą narzeczoną o urodzie modelki.
Scenariusz autorstwa producencko-reżyserskiej pary, Mario Cornejo i Monster Jimenez, z lekkością, i subtelnym humorem portretuje grupę czwórki znajomych, stawiając zarazem przed nimi szereg egzystencjalnych pytań. Obezwładniający urok scenerii, bezpretensjonalny erotyzm wspólnych wypadów na plażę, urokliwe wieczory to nie wszystko: aura niekończących się wakacji nie chroni przed koniecznością brania odpowiedzialności za własne życie, a bohaterowie będą musieli skonfrontować się ze swoją przeszłością. Przesycone rozproszonym światłem kadry, niezwykle naturalna, niewymuszona gra aktorów i niespieszny montaż pozwalają jednak uniknąć dosłowności. Melancholijne piękno zdjęć uzupełnia nastrojowa muzyka Armi Millare z indie-rockowej grupy Up Dharma Down. Całość składa się na doskonale wyważone emocjonalnie, dojrzałe dzieło, mocno oddziałujące na zmysły.
Jagoda Murczyńska
MARIO CORNEJO
Reżyser filmowy, nagradzany twórca reklam, pracujący dla jednej z największych filipińskich firm produkcyjnych Film Experts. Jego debiutancka komedia „Big Time” okazała się ogromnym sukcesem, nagrodzonym na festiwalu Cinemalaya. Jest także autorem pokazywanego na MFF w Rotterdamie krótkiego metrażu „Stray Hearts” oraz producentem nagradzanego dokumentu „Kano: An American and His Harem”.
Filmografia:
2005 Big Time
2006 First Day High
2008 Stray Hearts (kr.m.)
2016 Dziecko apokalipsy / Apocalypse Child
Regulamin konkursu
Konkurs odbywa się na Facebooku Collegium Civitas. W poście konkursowym dla każdego filmu pojawi się pytanie. Student lub absolwent CC, który pierwszy poprawnie odpowie na pytanie w komentarzu pod postem konkursowym otrzyma jedno podwójne zaproszenie na dany film. Zwycięzca w celu odebrania biletów będzie zobligowany do wysłania maila wraz ze swoim numerem kontaktowym na adres: mtrybuszewska@civitas.edu.pl
Więcej o filmach festiwalowych wyświetlanych na 10. Festiwalu Filmowym Pięć Smaków do znalezienia tutaj.